Ο δείκτης προσδιορίζει τις ζώνες που επηρεάζει άμεσα η κατασκευή και λειτουργία των Οδικών αξόνων. Ο καθορισμός αυτού του δείκτη αποτελεί την βασικότερη παράμετρο αφού όλοι οι υπόλοιποι δείκτες του συστήματος έχουν συγκεκριμένα χωρικά επίπεδα εφαρμογής, που είναι οι ζώνες επιρροής του Δικτύου.
Θεωρητικά η ζώνη επιρροής ενός μεταφορικού άξονα είναι ένα δυναμικό σύστημα που μεταβάλλεται ως αποτέλεσμα του είδους και του χρονικού ορίζοντα των επιδράσεων. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο μεταφορικός άξονας αποτελεί ένα δίκτυο που απαρτίζεται από 4 μεγάλα συγκοινωνιακά έργα διαφορετικών χαρακτηριστικών εκ των οποίων 2 είναι ολοκληρωμένα (Γέφυρα, Μορέας) και 2 βρίσκονται στο στάδιο κατασκευής. Το γεγονός αυτό από μόνο του προσθέτει επιπλέον δυναμικότητα στο σύστημα αφού η ζώνη επιδράσεων σε πρώτο επίπεδο καθορίζει την περιοχή αναφοράς του πρώτου υπολογισμού των δεικτών η οποία μπορεί να τροποποιηθεί αισθητά μετά την ολοκλήρωση των έργων ώστε να είναι δυνατή η διερεύνηση του εύρους και του μεγέθους επιρροής του δικτύου. Πρέπει να τονιστεί ότι στην πραγματικότητα το εύρος επιρροής καθορίζεται από πολλές επάλληλες ζώνες. Συνεκτιμώντας το θεωρητικό πλαίσιο για τις αλληλεπιδράσεις μεταφορικών υποδομών και ανάπτυξης, το υφιστάμενο προγραμματικό πλαίσιο του περιφερειακού και χωροταξικού σχεδιασμού και γενικότερα παραδείγματα από την ισχύουσα μεθοδολογία και πρακτική, προσδιορίστηκαν οι ζώνες επιρροής ως εξής:
Η αναλυτικότερη ζώνη υπολογίστηκε με αφετηρία τις εισόδους εξόδους από το σύστημα των οδικών αξόνων η χρονοαπόσταση κάθε σημείου, στο σύνολο της περιοχής σε απόσταση 15 λεπτών. Μετά τον καθορισμό της αναλυτικότερης Ζώνης Επιρροής καθορίζονται οι Ζώνες που αντιστοιχούν στα διοικητικά επίπεδα της ΕΛΣΤΑΤ δηλαδή οι διοικητικές ενότητες (Δημοτικές Ενότητες, Δήμοι, Περιφερειακές ενότητες, Περιφέρειες) στις οποίες ανήκει-διέρχεται η αναλυτικότερη Ζώνη Επιρροής.
Τονίζεται ότι η αναλυτικότερη ζώνη επιρροής είναι αυτή που θα τροποποιηθεί μετά την πλήρη λειτουργία των αξόνων αφού τα σημεία εσόδου και εξόδου διαφοροποιούνται αισθητά κυρίως στον άξονα Κόρινθος Πάτρα και Αντίρριο – Ιωάννινα.
Με βάση τα παραπάνω ως Ζώνες επιρροής του Δικτύου καθοριστήκαν οι εξής:
Ζώνη 1: | Ζώνη 15′ από τα σημεία εισόδου – εξόδου του Δικτύου |
Ζώνη 2: | Δημοτικές ενότητες που διέρχεται η Ζώνη 1 |
Ζώνη 3: | Δήμοι που διέρχεται η Ζώνη 1 |
Ζώνη 4: | Περιφερειακές Ενότητες που διέρχεται η Ζώνη 1 |
Ζώνη 5: | Περιφέρειες που διέρχεται η Ζώνη 1 |
Από την άποψη των βασικών μακροσκοπικών επιδράσεων του Δικτύου και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αναπτυξιακός και χωροταξικός σχεδιασμός έχει ως προγραμματική βάση την Περιφέρεια, η βασικότερη ζώνη στην οποία επικεντρώνεται η μελέτη της εξέλιξης των μεγεθών που παρακολουθεί το Παρατηρητήριο είναι η Ζώνη 5 , δηλαδή η Ζώνη των τεσσάρων Περιφερειών απ΄ όπου διέρχονται τα έργα που αποτελούν το οδικό Δίκτυο. Πολλοί δείκτες εστιάζονται στη Ζώνη 2, 3 και 4 αναλόγως με το αντικείμενο παρακολούθησης και τη γεωγραφική του εμβέλεια.